Michael Jean Stenfert, PR head pur sang

Onlangs was mister Stenfert nog te vinden in Rio De Janiero, maar terugkomen in het mooie Amsterdamse is waar hij echt blij van wordt. We spraken Michael over zijn stijl en het leven in de PR.

Hoe was het in Brazilië?

Fantastisch! Echt een ongelofelijke aanrader om naartoe te gaan. Kort geleden ben ik voor het eerst naar Rio de Janeiro geweest en die stad heeft mijn hart gestolen! Zo een relaxte vibe in een prachtig landschap.

Maar thuiskomen in Amsterdam blijft toch het ding hé?

Ik merk dat ik het thuiskomen in Amsterdam nog steeds heel fijn vind. Alles is hier zo goed geregeld. We klagen graag over de Nederlandse regels en betutteling maar in veel opzichten brengt het ook luxe met zich mee. Bovendien kan je in deze stad alles te voet of met de fiets doen, het heeft de charme van een dorp met de mogelijkheden van een wereldstad!

Dus Amsterdam is ook echt je favoriete stad?

Ik ga vrijwel elk jaar naar Barcelona en het is de enige stad waar ik mijzelf op dit moment wel zie wonen naast Amsterdam. De combinatie van de stadsarchitectuur, het eten en het strand is een geweldige combinatie.

Even schakelen van vakantie naar werk; waarom heb je gekozen voor een leven in de PR?

Ik heb een achtergrond als student Communicatie wetenschap en ben altijd geïnteresseerd geweest in actief netwerken. Mensen leren kennen en een gesprek aan gaan zijn dingen waar ik veel energie uit haal. Dan is de link met PR al snel gelegd. Mijn werk in de PR is op een vrij originele manier op mijn pad gekomen. Ik ben de directrice van mijn huidige bedrijf (Cream PR) tegen gekomen terwijl ik aan het werk was bij mijn bijbaan. Met wat lef en een paar goede gesprekken later zat ik plotseling midden in het mode & lifestyle pr wereldje.

Wat vind je leuk aan het werk in deze branche?

De afwisseling van je dagelijkse bezigheden is top. Ik zie en spreek verschillende creatieve mensen in onze showroom. Daarnaast werk ik met veel verschillende merken die allemaal een unieke aanpak verlangen. Het is een uitdaging om altijd vanuit het karakter van de merken te werken om ze zo tevreden mogelijk te houden.

Daarnaast mag ik mij in mijn werk bezig houden met het schrijven van korte creatieve teksten, social media en het opstellen van persberichten. Zo nu en dan creëren we zelfs ons eigen beeld. Ik ben geen ster in grafische vormgeving maar het is leuk om zo nu en dan iets te proberen!

Kort gezegd is het grootste pluspunt aan dit werk dat geen dag hetzelfde is. Genoeg uitdagingen om de week door te komen.

Heb je een specifiek merk waar je ooit de PR voor hoopt te doen?

In de fashion heb ik zeker een paar ‘favorieten’. Sandro Paris is een merk wat mijn persoonlijke stijl het beste benaderd. De kwaliteit en elegantie maken dat ik dit label dolgraag in onze showroom zou hebben. De overdreven extravagantie van Versace is ook geweldig!

CreamPR is ook zeker een lifestyle bureau en ik hoop in de toekomst ook in deze hoek te werken. Ik kan heel enthousiast worden van een goede keuken- of wasmachine. Een Phillips of SMEG zijn dus zeker welkom.

Je bent Print Manager bij CreamPR. Heb je een speciale band met print?

Magazines spreken mij vaak toch meer aan dan digitale beelden. Het fysiek vasthouden van een blad, het ontdekken, ik vind het heerlijk! Toch hecht ik sinds mijn start in deze business veel minder waarde aan het verzamelen van bladen. Mooi beeld bewaar ik nu eerder digitaal zodat er nog wat ruimte overblijft in mijn kleine huisje!

Denk je niet dat print in de toekomst zal verdwijnen?

Ik denk zeker dat het heel lastig is om in deze tijd een blad te runnen. De druk om iets unieks neer te zetten ligt erg hoog en de doelgroep wordt steeds kritischer met zo’n groot digitaal aanbod. Toch geloof ik dat er een select groepje titels een te grote stabiele naam heeft om zomaar te verdwijnen. Ik denk dat het aanbod selectiever wordt, meer specifiek qua stijl. Maar verdwijnen geloof ik voor de komende 10 jaar nog niet in!

Hoe omschrijf je jouw stijl?

Mijn stijl is divers en laat zich niet heel makkelijk omschrijven. Ik hou ervan om te investeren in mooie stoffen en tijdloze items. Een mooie blazer van bijvoorbeeld Ted Baker, verschillende texturen en stoffen. Ik draag graag een combinatie van nieuwe en vintage items.

De luxe, soms bijna androgyne stijl van Tony Cohen spreekt mij ook aan. Maar de volgende dag kleed ik me net zo goed met een urban gevoel in een leren sweatpants van Tigha. Ik word ook blij van een mooie hoed op z’n tijd en nu ik sinds kort een oorbel heb vind ik het ook leuk om hier ook uitdagende designs voor uit te kiezen. Subtiele statements zou ik zeggen!

Wat staat er bovenaan de wishlist?

De nieuwe collectie van Mason Garments is super uniek en er zit een serie bij in struisvogelleer die ik graag zou hebben!

Is er ook iets waar we jou nooit in tegen zullen komen?

Ik heb wel eens geprobeerd om mee te gaan in de trend van tuinbroeken maar daar kan je beter wat langer voor zijn en misschien ook niet de 30 voor naderen.. Ik vind het leuk om met stijlen te experimenteren dus sluit niet zo snel dingen uit. Zoals ik al zei is het wel verstandig om naar je bouw en leeftijd te kijken.