Denimhead Dion Vijgeboom streeft zijn doelen na

Een all-over denimhead met een interessante geschiedenis, een frisse blik en een scherp oog als het gaat om denim. Ik sprak met Dion Vijgeboom over zijn persoonlijke leven, over MUD jeans en over zijn interesses. Hij laat mij maar weer eens zien dat eigen doelen, doelen zijn om na te streven.

Dion, vertel ons is wie je bent

Ik ben geboren in 1974 in Haarlem waarna we in verschillende steden in Nederland hebben gewoond. Voor mijn studie aan het Mr. Koetsier ben ik uiteindelijk in Amsterdam terecht gekomen, waarna ik op mijn 23ste met mijn vriendin naar Sri Lanka ben verhuisd voor mijn eerste serieuze baan in de textiel. Na 4 jaar zijn we met geweldige ervaringen en dierbare herinneringen naar Nederland terug gekomen. Mijn vriendin van toen is sinds een half jaar mijn vrouw en met onze twee dochters van 12 en 10 vormen we een hecht team.

Je werkte tien jaar voor G-Star en bent nu een zelfstandig adviseur in de denim wereld. Hoe ben je deze wereld binnengerold?

Na terugkomst uit Sri Lanka zocht ik een baan en had destijds het geluk bij G-Star terecht te komen in de denim product group. Ik was nog tamelijk onervaren op jeans gebied maar kreeg enorm veel ruimte om te leren en werd heel snel gegrepen door de denim-manie.

Wat is dat toch met Denim?

Het product is zo waanzinnig divers dat je ieder seizoen weer een ander aspect kunt gebruiken. Iedereen heeft z’n eigen waarheid wanneer het op jeans aankomt; puristen zweren bij ongewassen selvage denim, die ze 2 jaar indragen om een personal en natural fade te krijgen. Anderen (lees: ladies) willen de perfect fit, terwijl het voor sommigen nog steeds workwear is dat vooral heel sterk moet zijn. Qua kleur, constructie, fit en finish zijn de mogelijkheden eindeloos. Dat maakt het een bijna levend product dat ook nog eens door middel van een super interessant productieproces tot stand komt.

Dion Vijgeboom

Je werkt nu voor oa. Edwin, Carhartt Wip en MUD jeans. Kan je ons iets meer vertellen over MUD jeans?

MUD Jeans kan het best worden omschreven als het eerste circulaire jeans merk dat spijkerbroeken ontwikkeld en produceert volgens de modernste technieken en hoogste standaarden op het gebied van mens & milieu. Daarnaast is MUD Jeans het merk waar consumenten hun spijkerbroek kunnen leasen. De style is een cross-over tussen American Vintage, Dutch Design en Scandinavisch minimalisme.

Wat is dé MUD jeans uit deze collectie?

De Boyfriend Basin – in Light Stone – voor meiden die de “real deal” willen. Geen stretch maar 100% katoen in een ouderwetse stonewash. Voor mannen is het de Regular Dunn in een Selvage Limited Edition in Linnen-Katoen, maar die is al bijna uitverkocht….

Wat vind je mooi aan MUD jeans?

De innovatieve- en duurzame filosofie. In tegenstelling tot veel gevestigde merken zit het bij MUD Jeans in de genen van het merk. Het is de basis van waaruit is gestart. We maken de hoogste kwaliteit jeans op een vernieuwende en verantwoorde manier, met een waanzinnig gemotiveerd team en daar hebben ook nog eens enorm veel lol bij!

Je reist erg vaak voor je werk. Wat zijn de mooiste plekken om naartoe te gaan?

De plekken waar jeans wordt geproduceerd zijn over het algemeen niet de meest idyllische plekken… maar daarom niet minder interessant. Landen als Bangladesh en Pakistan fascineren me omdat er ondanks de gebrekkige infrastructuur toch output wordt geleverd en ik werk er met leergierige mensen – dat werkt enorm motiverend. Echter, op het gebied van echte jeans creativiteit en innovatie zijn landen als Italië, Spanje, Turkije en Tunesië toonaangevend en qua werkomgeving daarom het meest interessant. Maar als ik het mooiste land zou moeten noemen, dan is het met afstand Sri Lanka! Natuur, cultuur, culinair…. alles is er.

Dion Vijgeboom

Wat zijn je absolute to-go essentials voor een zakenreis?

Headphones – notebook (zowel oldschool schrift als laptop) – credit card

Wat zou je graag nog bereiken in de denim wereld?

Een volledig circulair en hightech productieproces waarbij de jeans (katoen) volledig gerecycled wordt en de stof wordt geweven en geverfd zonder schadelijke stoffen. De broeken zelf worden geconfectioneerd door robots en het finishen gebeurt met lasers ……. en dit alles………in Nederland!!

Wat zijn je grootste inspiratiebronnen?

Peter Diamandis; schrijver van onder anderen ‘Abundance’ en ‘Bold’. Hij schrijft over hoe exponentiele technologie onze wereld de komende 50 jaar zal helpen om de grote wereldproblemen (energie, voedsel, water) op te lossen. Op creatief gebied is het een continu veranderende mix van bloggers, merken en ontwerpers die inspiratie bieden. Op het moment zijn Levi’s (en Re/Done), BLK DNM en Mads Nørgaard merken die ik graag volg. Voor mij Inspirerende blogs zijn The Satorialist en Highsnobiety.