Creatieve duizendpoot Bobbie Walkier

Bobbie Walkier

Mede-oprichter van 0930 creative agency, vader van een prachtige dochter, we hebben het hier natuurlijk over Bobbie Walkier. Wie is deze creatieveling?

Vertel is, wat doe je in het dagelijks leven?
Ik ben mede-oprichter van 0930 Creative Agency. Samen met Rolf van Oostrum en Richard Kooij startte ik dit bedrijf op 1 augustus 2008.

Wat houdt 0930 Creative Agency precies in?

Op papier is het een reclame bureau, maar wij zien onszelf veel breder inzetbaar. Wij richten ons niet alleen op één medium maar kijken, uiteraard, verder. Creativiteit als oplossing moet de boventoon voeren. Meebewegen met wat er in de wereld gebeurt. Dit kan heel goed met het type mens dat bij 0930 werkt. Sinds ons begin in 2008 zijn we flink gegroeid. Op dit moment bestaat het team uit twaalf mensen. Er werken bij ons Art Directors, Designers, Social Media Managers en Account-/Project Manager. Allen gericht op online en offline. En dit voor een aantal mooie merken als Mentos, Fruittella, Heineken, LinkedIn, LeasePlan, WeightCare, Modifast, Isostar, RTL Nederland, e.d. Daarnaast hebben we nog een uitvoer studio genaamd Stu&Dio. Daar werken nu vier mensen voor.

Wat is de leukste opdracht die jullie voor 0930 gedaan hebben?
Ik heb niet echt een ‚leukste opdracht’. Juist de diversiteit bij 0930 is iets wat ik erg waardeer. Zo werkten wij 2 jaar lang met Armin van Buuren, onlangs een aantal korte films met Rens Kroes gemaakt en daarnaast weer een aantal toffe activaties gedaan.

Wat voor opdracht zou je graag willen doen? of voor wie?
Een videoclip maken heb ik nog niet gedaan. Dus dit staat zeker op het verlanglijstje en dan het liefst voor een Queens of the Stone Age ofzo. Maar een videoclip voor een toffe Haarlemse band droomt ook lekker weg.

Daarnaast zou ik graag meer regie werk doen voor grote commerciële doeleinden. Voor een groot fashion merk werken met veel fotografie lijkt ons ook wel wat. Een aantal fotografen die dan zeker in ons rijtje voorkomen zijn: David Lachapelle, Terry Richardson, Erwin Olaf, Bruce Weber en uiteraard Anton Corbijn.

Waar staat 0930 over vijf jaar?

Over vijf jaar zijn wij nog steeds een gezond, stevig bedrijf, waar veel creativiteit vanuit komt. Ons doel is om nog meer eigen initiatieven te lanceren. Door veel creatieve bij onze opdrachten te betrekken en veel samenwerkingen aan te gaan komen wij zelf ook op een hoger niveau. Van elkaar leren is een belangrijk punt in deze tijd.

Even genoeg over 0930, ik ben benieuwd naar Bobbie als persoon. Wat is je eigen kledingstijl?

Eigenlijk loop ik er altijd casual netjes bij. Dat zit me lekker en ik voel mij er goed in. Ik hou wel van pakken maar ik draag het te weinig. Alleen als ik met vrienden uit eten ga gaan we wel netjes. Erg tof is dat, Tenue de Nîmes zeg maar.

Heb je favoriete merken?
Zeker, meerdere. Niet één merktrouw. Folkclothing, Filippa K, Tiger of Sweden, Tom Ford, Fresh Cotton, Weekday zijn zeker mijn favo merken. Ik hou ervan om af te wisselen en te switchen tussen deze merken

Wat is je inspiratiebron?
Tom Ford is wel echt een inspiratiebron. Verder zijn het de bovengenoemde merken die de toon zetten. Een eigen style creëer je toch wel als je continu een mix maakt van je favoriete merken. Je ziet nu bijvoorbeeld dat retro en vintage er in de mode is, ik vind het leuk om te zien maar waak ervoor dat ik dat patroon ga volgen.

Je houdt van reizen, wat zijn je persoonlijke hotspots?

London is elke keer weer een groot spektakel om naartoe te gaan. Verder is New York echt mijn lievelingsstad, gelukkig werken wij vanuit 0930 ook wel eens met bedrijven daar. Berlijn is qua sfeer ook altijd een goed geweest. Er is zoveel creativiteit te vinden in die stad, dat zoek ik ook graag op. Verder hoop ik de komende jaren meer richting het oosten te reizen. Dat is een nog vrij onbekend gedeelte voor mij wat ik graag wil ontdekken. Een mooie tour door Australië en Nieuw-Zeeland staat ook hoog op de verlanglijst.

Hoe ziet jouw ideale vrije dag eruit?
Met of zonder kater? Haha. Als ik samen met mijn dochter ben gaan we lekker naar Artis of relaxen in bijvoorbeeld het Vondelpark. Als zij straks iets ouder is wil ik haar zeker meenemen naar de leuke musea die Amsterdam te bieden heeft.

Als ik alleen ben ga ik graag hardlopen of boksen, neem ik de hond mee om een goed boek te lezen in een café of rijd ik naar een leuke stad in de buurt. Verder geniet ik erg van de vrijheid in Amsterdam, er vinden zoveel leuke, creatieve happenings in de stad plaats die zeker een bezoekje waard zijn.

Wat is je favoriete plekje in Amsterdam?
Het Vondelpark is wel één van mijn favoriete plekjes in de stad. Woon er ook naast. Met name de zuidkant is een lekkere spot om met mooi weer te vertoeven op een kleedje. Als ik met mijn dochter het park induik gaan we altijd naar het Groot Melkhuis. Een mooie plek voor kinderen in zo’n grote stad. Ik ben net verhuisd naar Amsterdam Zuid, maar hiervoor woonde ik 7 jaar in Oud-west. Ik heb erg genoten van de buurt en zijn fijne plekken.

Wat zijn je eigen interesses?
Fotografie, en dan met name modefotografie, en straatfotografie is ook wel iets dat erg gaaf is. Verder deed ik tien jaar lang aan kickboxen, helaas doe ik dat nu veel te weinig. Onlangs wel weer flink opgepakt. Interieurdesign is een interesse vlak die ik graag doe, als 0930 nieuwe inrichting nodig heeft zoek ik dat ook met plezier uit. Dat creatieve komt overal terug. Als ik inspiratie zoek ga ik graag naar bijvoorbeeld het London Design Festival, een te gek festijn van hoge kwaliteit.

Laatste vraag: wat is dat toch met: The Sweet Spot?

The Sweet Spot is voor ons tweedelig en een hele bekende term. Allereerst is het een sport-term. Als je het balletje precies goed raakt met golf of met basketbal de bal ringloos erin weet te gooien, heeft men het over The Sweet Spot. Aan de andere kant is het de filosofie van 0930. Je hebt full-service bureaus en je hebt digitale bureaus. 0930 zit daar precies tussenin, heel fijn dus. Dit omdat wij de juiste mensen op het juiste project zetten. Door dit te doen is een project geen trucje maar blijft het altijd nieuw en ga je echt opzoek naar creatieve oplossingen. Door een netwerk van mensen werken wij niet met 12 maar met 80 man. Zowel nationaal als internationaal. De kracht is: de doelgroep bekijken, goed kijken hoe je het doel gaat bereiken en het doel ‘wat zijn we aan het doen’ invullen.

0930 creative agency

Wil je meer weten over 0930 Creative Agency, of ben je straks benieuwd naar de website van Stu & Dio? Hieronder is het allemaal te vinden:

0930 Creative Agency

Stu & Dio